Jaké povinnosti má v oblasti BOZP zaměstnavatel?

Zaměstnavatelé v oblasti BOZP musí v České republice plnit řadu povinností. Každý zaměstnavatel, i kdyby zaměstnával pouze jediného zaměstnance, má povinnost zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví při práci. Povinnosti se vztahují jak na právnické, tak i na fyzické osoby. Pokud má podnikající fyzická osoba zaměstnance, je považována za zaměstnavatele a vztahují se na ní příslušné povinnosti.

Vybrané základní povinnosti zaměstnavatele vyplývající ze zákoníku práce:

  • Zajištění BOZP
  • zajistit BOZP všech zaměstnanců s ohledem na možná rizika ohrožení jejich života a zdraví, které mohou být způsobena při výkonu práce;
  • povinnost zajišťovat BOZP se vztahuje na všechny fyzické osoby, které se s vědomím zaměstnavatele zdržují na jeho pracovištích.

§ 101, odst. 1 z. č. 262/2006 Sb., zákoník práce

  • Zaměstnanci jiného zaměstnavatele
  • Pokud na jednom pracovišti plní úkoly zaměstnanci dvou a více zaměstnavatelů, musí se tito zaměstnavatelé vzájemně písemně informovat o rizicích a přijatých opatřeních;
  • koordinovat činnost svých zaměstnanců tak, aby byli chráněni také zaměstnanci dalšího zaměstnavatele.

§ 101, odst. 3 z. č. 262/2006 Sb., zákoník práce

  • Náklady na BOZP
  • Hradit náklady na BOZP, zaměstnavatel je nesmí přímo ani nepřímo přenášet na zaměstnance.

§ 101, odst. 6 z. č. 262/2006 Sb., zákoník práce

  • Prevence rizik
  • Vytvářet bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí a pracovní podmínky;
  • prevence rizik vychází z opatření vyplývajících z právních a ostatních předpisů k zajištění BOZP a také z opatření, která zaměstnavatel přijal, aby rizikům předcházel, odstraňoval je nebo minimalizoval, pokud rizika nelze odstranit;
  • nebezpečí v pracovním procesu a podmínkách soustavně vyhledávat, zjišťovat jejich příčiny a zdroje, a na jejich základě vyhledávat a hodnotit rizika a přijímat opatření k minimalizaci těchto rizik.

§ 102 z. č. 262/2006 Sb., zákoník práce

  • Mimořádné události, první pomoc
  • Přijmout opatření pro řešení mimořádných událostí (např. havárie, požáry, povodně, apod.) a evakuace zaměstnanců;
  • zajistit zaměstnancům poskytnutí první pomoci;
  • určit a zajistit potřebný počet zaměstnanců, kteří organizují poskytnutí první pomoci, zajišťují přivolání složek integrovaného záchranného systému (zdravotnická záchranná služba, hasiči, policie);
  • tyto zaměstnance náležitě proškolit a vybavit a spolupracovat s poskytovatelem pracovnělékařských služeb.

§ 102, odst. 6 z. č. 262/2006 Sb., zákoník práce

§ 103, odst. 1, písm. j) z. č. 262/2006 Sb., zákoník práce

  • Zakázané práce, zdravotní způsobilost, očkování ve stanovených případech
  • Nepřipustit, aby zaměstnanec vykonával zakázané práce a práce, jejichž náročnost by neodpovídala jeho schopnostem a zdravotní způsobilosti;
  • zajistit v případech stanovených zvláštním právním předpisem, aby práci vykonávali pouze zaměstnanci, kteří se podrobili očkování nebo mají doklad o odolnosti vůči nákaze.

§ 103, odst. 1, písm. a) z. č. 262/2006 Sb., zákoník práce

§ 103, odst. 1, písm. c) z. č. 262/2006 Sb., zákoník práce

  • Kategorie práce
  • Informovat zaměstnance o tom, do jaké kategorie byla jím vykonávaná práce zařazena.

§ 103, odst. 1, písm. b) z. č. 262/2006 Sb., zákoník práce

  • Pracovnělékařské služby
  • Sdělit zaměstnancům, u kterého poskytovatele jim budou zajištěny pracovnělékařské služby a jakým druhům očkování a jakým preventivním prohlídkám a vyšetřením souvisejícím s výkonem práce jsou povinni se podrobit;
  • umožnit podrobit se těmto očkováním, prohlídkám a vyšetřením v rozsahu stanoveném zvláštními právními předpisy nebo rozhodnutím příslušného orgánu ochrany veřejného zdraví.

Více informací v záložce Pracovnělékařské prohlídky.

§ 101, odst. 1, písm. d) z. č. 262/2006 Sb., zákoník práce

  • Zaměstnanci na dobu určitou, agenturní zaměstnanci, mladiství zaměstnanci
  • Zajistit zaměstnancům, zejména zaměstnancům v pracovním poměru na dobu určitou, zaměstnancům agentury práce dočasně přiděleným k výkonu práce k jinému zaměstnavateli a mladistvým zaměstnancům, podle potřeb vykonávané práce dostatečné a přiměřené informace a pokyny o BOZP.

§ 103, odst. 1, písm. f) z. č. 262/2006 Sb., zákoník práce

  • Těhotné zaměstnankyně, kojící zaměstnankyně, zaměstnankyně po porodu
  • Jestliže při práci přichází v úvahu expozice rizikovým faktorům poškozujícím plod v těle matky, informovat o tom zaměstnankyně;
  • seznámit s riziky a jejich možnými účinky na těhotenství, kojení nebo na jejich zdraví těhotné zaměstnankyně, zaměstnankyně, které kojí, a zaměstnankyně-matky do konce devátého měsíce po porodu a učinit potřebná opatření (snížení rizika psychické a fyzické únavy a jiných druhů psychické a fyzické zátěže spojené s vykonávanou prací, a to po celou dobu, kdy je to nutné k ochraně jejich bezpečnosti nebo zdraví dítěte);
  • přizpůsobovat těhotným zaměstnankyním, zaměstnankyním, které kojí, a zaměstnankyním-matkám do konce devátého měsíce po porodu na pracovišti prostory pro jejich odpočinek.

Více informací v záložce Mladiství zaměstnanci, těhotné a kojící zaměstnankyně a zaměstnankyně po porodu

§ 103, odst. 1, písm. h) z. č. 262/2006 Sb., zákoník práce

§ 103, odst. 4 z. č. 262/2006 Sb., zákoník práce

  • Způsob odměňování
  • Finančně nemotivovat zaměstnance k vykonávání prací, při kterých jsou vystaveni zvýšenému nebezpečí újmy na zdraví a které by vedly při zvyšování pracovních výsledků k ohrožení bezpečnosti a zdraví zaměstnanců.

§ 103, odst. 1, písm. k) z. č. 262/2006 Sb., zákoník práce

  • Zákaz kouření
  • Zajistit dodržování zákazu kouření na pracovištích stanovených zvláštními právními předpisy.

Více informací v záložce Zákaz alkoholu a kouření na pracovišti.

§ 103, odst. 1, písm. l) z. č. 262/2006 Sb., zákoník práce

  • Zajištění informací a pokynů
  • Zajistit informace a pokyny vždy při přijetí zaměstnance, při jeho převedení, přeložení nebo změně pracovních podmínek, změně pracovního prostředí, zavedení nebo změně pracovních prostředků, technologie a pracovních postupů;
  • o informacích a pokynech je zaměstnavatel povinen vést dokumentaci.

§ 103, odst. 1, písm. l) z. č. 262/2006 Sb., zákoník práce

  • Školení BOZP
  • Zajistit zaměstnancům školení o právních a ostatních předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.

Více informací v záložce Školení BOZP.

§ 103, odst. 2 z. č. 262/2006 Sb., zákoník práce

  • Zaměstnanci se zdravotním postižením
  • Zajišťovat pro zaměstnance, který je osobou se zdravotním postižením, na svůj náklad technickými a organizačními opatřeními, zejména potřebnou úpravu pracovních podmínek, úpravu pracovišť, vyhrazování pracovních míst, zaškolení nebo zaučení těchto zaměstnanců a zvyšování jejich kvalifikace při výkonu jejich pravidelného zaměstnání.

§ 103, odst. 5 z. č. 262/2006 Sb., zákoník práce

  • Osobní ochranné pracovní prostředky
  • Poskytnout zaměstnancům osobní ochranné pracovní prostředky, není-li možné rizika odstranit nebo dostatečně omezit prostředky kolektivní ochrany nebo opatřeními v oblasti organizace práce.

Více informací v záložce Osobní ochranné pracovní prostředky.

  • Pracovní úrazy
  • Objasnit příčiny a okolnosti vzniku pracovního úrazu;
  • bez vážných důvodů neměnit stav na místě úrazu do doby objasnění příčin a okolností vzniku pracovního úrazu;
  • o pracovním úrazu zaměstnance jiného zaměstnavatele je zaměstnavatel povinen bez zbytečného odkladu uvědomit zaměstnavatele úrazem postiženého zaměstnance, umožnit mu účast na objasnění příčin a okolností vzniku pracovního úrazu a seznámit ho s výsledky tohoto objasnění;
  • vést v knize úrazů evidenci o všech úrazech;
  • vyhotovovat záznamy a vést dokumentaci o všech pracovních úrazech, jejichž následkem došlo ke zranění zaměstnance s pracovní neschopností delší než 3 kalendářní dny nebo k úmrtí zaměstnance.

Více informací v záložce Jak na pracovní úrazy, nemoci z povolání a odškodňování

§ 105 z. č. 262/2006 Sb., zákoník práce

  • Nemoci z povolání
  • Vést evidenci zaměstnanců, u nichž byla uznána nemoc z povolání, která vznikla na jeho pracovištích;
  • uplatnit taková opatření, aby odstranil nebo minimalizoval rizikové faktory, které vyvolávají ohrožení nemocí z povolání nebo nemoc z povolání.

Více informací v záložce Jak na pracovní úrazy, nemoci z povolání a odškodňování

§ 105, odst. 6 z. č. 262/2006 Sb., zákoník práce

  • Účast zaměstnanců na řešení otázek BOZP
  • Zaměstnanci nesmějí být zbaveni práva účastnit se na řešení otázek souvisejících s BOZP prostřednictvím odborové organizace a zástupce pro oblast BOZP.

§ 108 z. č. 262/2006 Sb., zákoník práce

  • Prověrky BOZP
  • Nejméně jednou v roce organizovat prověrky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na všech pracovištích a zařízeních zaměstnavatele.

§ 108, odst. 5 z. č. 262/2006 Sb., zákoník práce

Z čeho vyplývají další povinnosti zaměstnavatele?

V přechozí FAQ byl uveden pouze výčet základních povinností, které má zaměstnavatel v oblasti BOZP. Povinností je však mnohem více, záleží na tom, o jaký druh vykonávané práce se jedná, jaká jsou rizika práce a rizikové faktory pracovních podmínek, jaké pracovní prostředky jsou používány atd. Povinnosti vyplývají z právních a ostatních předpisů k zajištění BOZP:

  • předpisy na ochranu života a zdraví,
  • hygienické a protiepidemické předpisy,
  • technické předpisy,
  • technické dokumenty a technické normy,
  • stavební předpisy,
  • dopravní předpisy,
  • předpisy o požární ochraně,
  • speciální předpisy týkající se zacházení s chemickými látkami a přípravky, výbušninami, hořlavinami, radioaktivními látkami, atd.
Co zaměstnavateli hrozí za porušení povinností při zajišťování BOZP?

K výkonu kontroly dodržování povinností při zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci je v ČR oprávněn Státní úřad inspekce práce, respektive oblastní inspektoráty práce. Případné pokuty se liší podle konkrétního porušení, v případě těch nejzávažnějších provinění na úseku BOZP však může být uložena pokuta až do výše 2 miliónů Kč. Pokutována může být jak právnická, tak podnikající fyzická osoba.

§ 17, z. č. 251/2005 Sb., o inspekci práce

Kontrolním orgánem hygieny práce jsou krajské hygienické stanice (KHS). Zastávají funkci státního zdravotního dozoru. Krajská hygienická stanice může provádět kontroly v těchto základních oblastech: ochrana zdraví při práci; hygiena výživy a předmětů běžného užívání; epidemiologie; obecná a komunální hygiena; hygiena dětí a mladistvých. Náplní hygieny práce v rámci státního zdravotního dozoru je kontrolovat, zda podnikatelský subjekt plní zákonné povinnosti a požadavky v oblasti ochrany zdraví při práci.

§ 78 z. č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů

Zaměstnavatel (potažmo vedoucí pracovník) má také trestněprávní odpovědnost. Pokud hrubé porušení zákonů o bezpečnosti práce způsobí úmrtí člověka, může být kvalifikováno jako trestný čin usmrcení z nedbalosti, u kterého hrozí trest odnětí svobody až 8 let (případně 10 let, pokud dojde k úmrtí nejméně dvou osob).

§ 143, odst. 3 z. č. 40/2009 Sb., trestní zákoník